Yahya

Standaard

“Ik was altijd al aan het zingen en dansen”

Yahya_mustamu_2 Yahya (11) uit Westervoort wil later zangeres, danseres, musicalster of laboratoriummedewerkster worden. Ze is al druk bezig om de eerste drie ambities in praktijk te brengen. Ze was te zien en te horen in de jubileumuitzending van kinderen voor kinderen en binnenkort doet ze mee aan de theatervoorstelling van Het Huis Anubis ‘De legende van het spooktheater’.

Yahya deed een jaar geleden auditie bij het koor van kinderen voor kinderen in Hilversum. Haar moeder had haar opgegeven en Yahya kwam door de twee auditierondes. Ze heeft het hele jaar geoefend voor de nieuwe cd en voor de televisie-opnames. “Elke zondag reden we naar de dansacademie van Lucia Marthas in Amsterdam”, vertelt Yahya. “Het was een hele leuke ervaring. Ik was altijd al aan het zingen en dansen. In het begin was ik zenuwachtig, maar toen ik op het podium stond en alle mensen zag klappen, was het over.”

Kinderen voor kinderen bestaat dertig jaar, dus het was een speciale jubileumuitzending. Yahya mocht in de televisieshow de gouden plaat uitreiken aan de zangers en de makers van de grootste hit van de laatste dertig jaar ‘Op een onbewoond eiland’. Het liedje waarin Yahya een solo zingt, heet ‘In de wereld van jouw dromen’. Het staat op de nieuwe cd en op haar eigen hyves. Aan bijna alle andere liedjes doet de Westervoortse mee.

“Er zijn kinderen die zeggen dat ze me op televisie hebben gezien”, zegt Yahya die in groep 8 van basisschool De Tuimelaar zit. “In de klas vertel ik er wel eens over. Ze vinden het leuk voor mij.” Kinderen die in groep 8 zitten, moeten uit het koor. Yahya vindt het jammer dat kinderen voor kinderen afgelopen is. “Ik moet de vrienden en vriendinnen achterlaten die ik net heb leren kennen. Met iedereen had ik een goede band. En het zingen en dansen ga ik ook missen. Maar we maken met iedereen die er uitgaat nog een uitstapje. Dat zijn er dit jaar best veel.”

Yahya kan zich nu helemaal richten op haar rol in de theatershow van Het Huis Anubis, de populaire jeugdserie op Nickelodeon. “Mijn moeder zocht naar iets wat ik na kinderen voor kinderen kon doen.” Met de hofdrolspelers van de serie treedt ze op in ‘De legende van het spooktheater’. Ook daar moest ze auditie voor doen bij Studio 100 in Schelle bij Antwerpen waar ze nu drie keer per week repeteert. Er werd gezocht naar telkens wtee meisjes die op elkaar leken. Van de vierhonderd aanmeldingen mochten er zeventig kinderen auditie doen. Daar bleven uiteindelijk vier koppels van over. Yahya is in de weekenden en op woensdagen druk aan het repeteren voor de theatershow.

Binnenkort komen de bewoners Nienke, Fabian, Amber, Appie, Jeroen en Patricia van Het Huis Anubis naar de Nederlandse theaters met de nieuwe voorstelling. In ‘De lengende van het spooktheater’ komen zij achter de legende van het theater waar ze op dat moment een voorstelling spelen. Om een brand te voorkomen, moeten ze eerst terug naar het verleden om daar allerlei opdrachten uit te voeren. Yahya speelt met de op haar lijkende Faye Meijer uit Leusden de rol van hetzelfde meisje; Geertje, de dochter van de theaterdirecteur. Faye speelt de geest van Geertje in het heden en Yahya geeft het echte meisje gestalte als de voorstelling zich afspeelt in het verleden.

“We zijn vriendinnen geworden. Ze is heel lief en een beetje wild. We hebben dezelfde passies. Deze voorstellingmet het acteren erbij vind ik ook leuk. Met het licht en de muziek is het een hele enge en spannende show.”

De theatershow is van 18 november tot en met 17 januari te zien in theaters door heel Nederland. Yahya doet mee aan ongeveer tien voorstellingen, de eerste keer op zaterdag 21 november in Hoogeveen.

Artikel uit november 2009

»

  1. sorry maar er staat wtee in plaats van twee bij:
    Yahya kan zich nu helemaal richten op haar rol in de theatershow van Het Huis Anubis, de populaire jeugdserie op Nickelodeon. “Mijn moeder zocht naar iets wat ik na kinderen voor kinderen kon doen.” Met de hofdrolspelers van de serie treedt ze op in ‘De legende van het spooktheater’. Ook daar moest ze auditie voor doen bij Studio 100 in Schelle bij Antwerpen waar ze nu drie keer per week repeteert. Er werd gezocht naar telkens wtee meisjes die op elkaar leken. Van de vierhonderd aanmeldingen mochten er zeventig kinderen auditie doen. Daar bleven uiteindelijk vier koppels van over. Yahya is in de weekenden en op woensdagen druk aan het repeteren voor de theatershow.

    er staat naar telkens wtee meisjes die op elkaar lijken.

    van laura

  2. mijn lieve mooie yahya !
    ik ken haar van KvK 30,
    toen zat ik er ook bij..

    JE WAS FANTASTICOO IN ANUBISS IN APELDOORN !

    hou van je.

    xx,
    pien

Geef een reactie

