Teksten kinderen voor kinderen 20

Standaard

 

Linda

Nix

Tekst: H. Keizer

Muziek: R. Jenner

Solisten: Jonna & Frank & Elise & Michelle & Marinke & marieke & Jinnah & Diewertje & Eline & Jeffrey & Florentine & Anita & Olga & Karijn & Terence & Dominique & Evelien & Jordy & Esther & Maaike

Als je later groot bent, zei onze meester pas

Dan heb je je diploma’s in je tas

Dan kan je alles worden, dan ga je als een speer

Dat komt omdat je zoveel hebt geleerd

Maar ik ben niet goed in rekenen

Ik mis altijd de trein

De kaart die hou ik op zijn kop

Dus ik word geen kapitein

Ik wil niet naar kantoor toe,

Want dat is zo officieel

Ik wil geen auto’s maken

Want die zijn er veel te veel

 

Refrein:

Als ik later groot ben

Word ik lekker nix

Nix, nix, nix

Ik ben helemaal nergens voor geschikt

Over grote mensendingen

Maak ik mij niet dik

Iedereen die mag ’t weten

Als ik later groot ben word ik nix

 

Ik ben niet goed in gymnastiek

Dus word ik geen atleet

Ik heb geen talenknobbel

Ik blijf analfabeet

Ik ga niet op mensen schieten

Dus ik word ook geen soldaat

Ik loop het liefste altijd uit de maat

En ik word ook geen architect

Want huizen zijn zo saai

En ook niet in de politiek

Ik ben geen papegaai

Ik kan wel duizend dingen worden

Maar ik hoef ze allemaal niet

Word jij dat maar als jij er wat in ziet

 

Refrein

 

Hee, hee, hee

Gooi je tas maar in de lucht

Hee, hee, hee

We hoeven niet naar school terug

Hee, hee, hee

We nemen fijn voor altijd vrij

Hang meteen de vlag maar uit want iedereen is blij

La, la, la ………………

Nix, nix, nix, nix …

Als ik later groot ben word ik nix

Nix, nix, nix, nix …

Als ik later groot ben word ik nix

Nix, nix, nix, nix …

Als ik later groot ben

word ik …

Julie 

Sleutelkind

Tekst: P. Zwerus

Muziek: T. Scherpenzeel

Soliste: Didi

Mijn ouders moeten werken,

er is nooit iemand thuis

daarom kreeg ik een sleutek,

de sleutel van ons huis

nu zit ik elke middag ongestoord

met chips voor de tv

uren achter de pc

met keihard mijn muziek,

er is toch niemand die het hoort

Als ik thuiskom

draai ik snel de verwarming hoger

er ligt een briefje:

“Haal je eerst de kleren uit de droger?

Denk je aan het eten voor de kat?”

En af en toe dan staat er:

“We zijn vanavond later,

dus kijk maar in de vriezer,

er ligt vast nog wel patat”

 

Refrein:

Want mijn vader zegt:

“Je bent nu oud genoeg

het is ten slotte maar voor een paar uren”

Dus heb ik zo meteen

weer het rijk voor mij alleen

en als er wat gebeurt

dan kan ik altijd even bellen met de buren

 

Het is op zich een hele eer,

een kwestie van vertrouwen

d’r zijn wel een paar regeltjes

waaraan ik me moet houden

geen vriendjes mee

en snel naar huis toe gaan

niet lang telefoneren

en goed mijn huiswerk leren

en staat er iemand voor de deur,

gewoon daar laten staan

Gewoon daar laten staan

 

Refrein

 

Toch weet ik het niet zeker meer

of ik dit nog wel wil

ik mis mijn moeder’s kopje thee,

’t is hier wel erg stil

al heb ik alle vrijheid,

alles thuis voor mij privé

de sleutel van dat huis

spoel ik het liefste door de plee

 

Refrein:

Want ook al zegt mijn vader:

“Je bent nu oud genoeg”

ik zie steeds vaker op tegen die uren

mijn ouders moeten werken

dus laat ik het niet merken

en al gebeurt er niets,

nee al gebeurt er niets

ik loop nu steeds vaker

toch maar even naar de buren

 

Olga

De weg naar school

Tekst: K. Meinderts

Muziek: T. Scherpenzeel

Solist: Levi

De weg naar school is vol gevaren

om de hoek al gaat het mis

want daar staat een hond te grommen

dat-ie dol op kinderen is

Eerst begint-ie hard te blaffen

dan laat-ie je zijn kaken zien

Een valse bek vol scherpen tanden

ik tel er zo een stuk of tien

 

Refrein:

Het is maar elf minuten lopen

en als ik hard hol hooguit vijf

Vijf minuten hardop hopen

hou die gr
ote, hou die griezels

hou die grote griezels van mijn lijf

 

De weg naar school is vol gevaren

na de hoek dan komt de straat

met die enge hoge huizen

waar het oude pakhuis staat

Uit het pakhuis komen armen

die je wurgen tot je stikt

en al smeek je om genade

je wordt gepakt en ingeblikt

 

Refrein

 

De weg naar school is vol gevaren

na de straat dan komt de sloot

met dat water dat kan praten

met de stem van broertje dood

Eerst begint-ie zacht te smeken

maar al gauw dan wordt-ie boos

Dan verschijnt z’n bleke handje

in het water bij het kroos

 

Refrein

 

Vijf minuten en dan veilig?

Nee op school begint het pas

 Want de school is vol gevaren

met dat enge, met dat strenge

met dat enge strenge monster

voor de klas

Florentine michelle evelien 

Niet naar Ierland

Tekst & muziek: A. Grooten

Solisten: Rutger & Liza

Hee!

Vorig jaar heeft mijn vader staan vissen

drie weken lang in een Noordse fjord

Ik had dat best willen missen, omdat

je van drie weken regen niet vrolijk wordt

M’n vrienden lagen aan de Côte d’Azur

Maar hij moest weer zo nodig op avontuur …

 

Refrein:

Nee nee nee! Nee papa nee!

Ik wil niet naar Ierland op vakantie

’t Wordt tijd dat ik een land zie

met strand en zee

Een vakantie met zon

zonnegarantie …

 

Zoveel jaren zaten wij met die regen

in Friesland en ook op Schiermonnikoog

Alsjeblieft pap, ik kan er niet meer tegen

Want Ierland staat niet bepaald bekend als droog

‘k Lig liever een keertje bruin te worden

dan weer een zomer lang ganzenborden …

 

Refrein

 

M’n vader wil naar Ierland

voor de schapen en de vis

en ik kan me daar weer gaan vervelen

want als het daar een keertje niet zo mistig is

nou, dan regent het pijpenstelen

 

Refrein 2x

 

Hee!

Berend levi rutger frank 

Ik zeg maar liever niets

Tekst: C. van Doesburgh

Muziek: T. Scherpenzeel

Soliste: Lisanne

Er zit een kind in onzr groep, die ruikt niet fris

d’r is een geur die haar omringt

waardoor zij nogal stinkt

En alle jongens noemen haar al Vrouwke Pis

Ik word daar ongedulidig van

want ik voel me daar ook schuldig an

Maar ‘k weet niet goed wat ik daar nou mee moet

moet ik het zeggen of maar laten?

en al die jongens laten praten?

hoe dan ook, wat ik ook doe, ’t is toch nooit goed

 

Refrein:

Ik wil het wel zeggen

maar ik kan het niet zeggen

Hoe moet je dat zeggen

ja, hoe doe je zoiets

Ik kan toch moeilijk zeggen: “Weet je wat,

ga jij vanavond es in bad”

Nee, dan zeg ik maar veel liever niets

 

Ze wordt de hele tijd gepest, ze wordt verlinkt

en toch, ik trek het me erg aan

als ik haar zo alleen zie staan

Misschien weet zij niet dat dat komt omdat ze stinkt

Ik word daar ongeduldig van

want ik voel me daar ook schuldig an

Maar ‘k weet niet goed wat ik daar nou mee moet

moet ik haar rustig laten pesten?

wat is in zo’n geval het beste?

hoe dan ook, wat ik ook doe, ’t is toch nooit goed

 

Refrein

 

Nee, dan zeg ik toch maar liever

Nee, dan zeg ik toch maar niets

  

Refrein

Sara 

Wanneer

Tekst: B. Jolink & B. Michgelbrink

Muziek: B. Jolink

Solist: Stefan

We wilde laatst kamperen op m’n oom z’n boerderij

achter ’t grote bos in een hoekje van de wei

reuze spannend, stikkedonker, niemand die ons ziet

maar jongen wat een balen, van mijn ouders mocht ’t niet

 

Refrein:

Wanneer wanneer, wanneer wanneer, wanneer mag ik nou een alleen

helemaak alleen?

wanneer wanneer, wanneer wanneer in mijn eentje ergens heen?

naar de school, ’t sportveld of de bioscoop

’t is net of ik altijd aan ’t handje loop

Wanneer wanneer, wanneer ja wanneer, wanneer mag ik nou eens alleen?

 

We hadden laatst een feestje van een vriendje bij hem thuis

’t was maar zeven straten verder in een heel groot huis

z’n ouders waren niet in huis we hadden ’t rijk alleen

maar ’t feestje ging niet door, want niemand mocht erheen

 

Refrein:

Wanneer wanneer, wanneer wanneer, wanneer mag ik nou een
s alleen

helemaal alleen?

Wanneer wanneer, wanneer wanneer in mijn eentje ergens heen

naar een feestje, ’t zwembad, er is een heleboel

waardoor ik mij soms net een kleine kleuter voel

 

Wanneer wanneer, wanneer ja wanneer mag ik nou eens alleen?

Wanneer, wanneer, wanneer mag ik nou eens alleen

wanneer, wanneer in mijn eentje ergens heen?

De hele buurt hing vol met posters van een goede band

ze zouden komen spelen in een grote circustent

een echt ruige rockshow! Riepen pa en ma in koor:

“Dat kun je wel vergeten, nee, dat feestje gaat niet door”

 

Refrein:

Wanneer wanneer, wanneer wanneer, wanneer mag ik nou eens alleen

helemaal alleen?

Wanneer wanneer, wanneer wanneer in mijn eentje ergens heen

naar een feestje, ’t zwembad, er is een heleboel

waardoor ik mij soms net een kleine kleuter voel

Wanneer wanneer, wanneer ja wanneer, wanneer mag ik nou eens alleen

wanneer mag ik nou eens alleen

in mijn eentje ergens heen?

 

Jolien alexandra

Anders dan je denkt

Tekst: R. Hendriks

Muziek: N. Reijnders

Soliste: Alexandra

Marianne is zo stil

nog stiller dan normaal

haar zusje is heel ziek

dat weten we allemaal

niemand durft te vragen

hoe of het ermee gaat

misschien wordt ze verdrietig

misschien wordt ze heel kwaad

Ik weet niet wat ik moet doen

we zijn twee hartsvriendinnen

ik kijk haar aan en zeg geen woord

ik kan niets liefs verzinnen

Moeder zegt: ‘Het is al goed

als je aandacht aan haar schenkt’

Dat klinkt gewoon, maar doe het maar

het praat vaak anders dan je denkt

Marianne is zo bleek

het gaat niet goed met haar

haar zusje die gaat dood

nog even duurt het maar

Iedereen die weet het

maar niemand zegt een woord

het lijkt wel od Marianne

niet meer bij ons hoort

‘k Weet niet wat ik moet doen

Wat zou ik kunnen zeggen

Ik kijk haar aan en stamel wat

het valt niet uit te leggen

Vader zegt: ‘Het is al goed

als je ’n briefje bij haar brengt’

Ik weet niet veel, ’n paar woordjes maar

het schrijft zo anders dan je denkt

Marianne is afwezig

het kwam niet onverwacht

haar zusje is gestorven

midden in de nacht

Ik loop van school naar huis toe

en aarzel door haar straat

dan plotseling wil ik weten

hoe of het met haar gaat

Mijn hart bonkt in mijn keel

heel zachtjes bel ik aan

even krijg ik het benauwd

als ik haar met mijn brief zie staan

Marianne zegt: ‘Dankjewel

dat jij er voor mij bent’

Ik kijk haar aan en voel meteen:

vriendschap is anders dan je denkt

 

Praten

Praten praten praten

Tekst: P. Patricio

Muziek: H. Temming

Solist: Sebastiaan

Ik probeer het te begrijpen

Maar ik snap nog steeds geen snars

Van hoe grote mensen denken

En dat zit me vreselijk dwars

Waar ze zich mee bezig houden

Steeds meer spullen, land of geld

En als ze ’t niet kunnen krijgen

Dan gebruiken ze geweld

 

Refrein:

Praten, praten, praten, praten

Is de enige manier

Praten, praten, praten, praten

Door minister en scholier

Luister, Luister

 

Met geweld zal niemand winnen

Dus als je voor vechten kiest

Alleen verliezers

Nee we willen niet meer kijken naar ’t jeugdjournaal

Al die bommen en geweren

’t Is toch abnormaal

Nee we willen geen programma meer

Waarin ons wordt verteld

Dat geweld is te voorkomen

Door te vechten als een held

 

Refrein

 

Praten, praten, praten

Thuis op school of op ’t werk

Samen, samen, samen

Alleen samen staan we sterk

We zijn verdrietig en boos

We staan machteloos

Onze stemmen gelden

Maar jullie luisteren zelden

We willen streven

Naar in vrede leven

’t Wordt tijd dat

alle grote mensen

’t goede voorbeeld geven

 

Refrein

 

Praten, praten, praten, praten

Is de enige manier

Praten, praten, praten, praten

Door discoganger en portier

Luister, luister

Praten, praten, praten, praten

Is de enige manier

Praten, praten, praten, praten

Door bedelaar en financier

Luister, luister

Praten, praten, praten, praten

Is de enige manier

Praten, praten, praten, praten

Door conducteur en passagier

Luister, luister

Praten, praten, praten, praten

Is de enige manier

Praten, praten, praten, praten

Door zwaargestrafte en cipier

Luister, luister

Praten, praten, praten, praten

Is de enige manier

Praten, praten, praten, praten

Door internetter en koerrier

Luister, luister

Praten, praten, praten, praten

Is de engie manier

 

Sebastiaan

Geen huis meer

Tekst: C. Schilstra

Muziek: H. Grimme

Solisten: Tim & Brita

Het land waar ik vandaan kom

is in rep en roer

Er wordt gevochten,

ze schieten zomaar mensen dood

De huizen staan in brand

en bruggen zijn ontploft

de mensen vluchten naar

plekken waar het veilig is

 

Refrein:

Ik heb geen huis meer en geen land

en al mijn speelgoed is verbrand

is verbrand

 

Mijn vader en m’n moeder zijn

verschrik’lijk bang

ze maken ruzie en zelfs mijn

opa heeft gehuild

We slapen nu bij vreemde in

een koude schuur

Ze zijn wel aardig maar wat

moeten wij hier op den duur

 

Refrein

 

Maar als het donker is

en mijn familie slaapt

ben ik eventjes gelukkig

Want wij zijn bij elkaar

Oehoe …

 

Refrein

 

Is verbrand

Jordy 

De saaiste vader

Tekst: K. Meinderts

Muziek: H. Jekkers

Solist: Berend

Mijn vader is ontiegelijk saai

Mijn vader is ontiegelijk saai

Hij vindt zelfs fluisteren al lawaai

Hij vindt zelfs fluisteren al lawaai

Een grijze muis een saaie piet

Een grijze muis een saaie piet

Echt waar, ik snap niet wat mijn moeder in hem ziet

Nee, dan die vader van de buren

Hoor je zingen door de muren

Het leven is een pijpkaneel

Die doet gek en speelt toneel

Deed mijn vader maar eens raar

Altijd en eeuwig zit hij daar

In zijn stoel achter zijn krant

Als een dooie kamerplant

 

Refrein:

Ik heb de saaiate vader van heel Nederland

saaier kan echt niet

De saaiste vader van heel Nederland

De allersaaiste piet

 

Ik heb hem gisteren gevraagd

Wees nou eens niet zo afgezaagd

Niet zo saai en niet zo sloom

Speel een keer de leuke oom

Ik meende wat ik zei toen echt

Maar had ik het maar nooit gezegd

Vanmorgen stond hij naast mijn bed

Met een oude schuiftrompet

Hij hield niet op en ging maar door

En zong toen kleihard in mijn oor

 

Refrein:

Ik was de saaiste vader van heel Nederland

Saaier kon echt niet

De saaiste vader van heel Nederland

De allersaaiste piet

 

Mijn vader doet al ueren raar

Zijn vader doet al uren raar

Hij draagt een pruik van paardenhaar

Hij draagt een pruik van paardenhaar

Draait voor de grap mijn schildpad om

Draait voor de grap zijn schildpad om

Drinkt als hij dorst heeft water uit de vissenkom

En nu zit hij bij de buren

Ik hoor hem schreeuwen door de muren

Zijn jouw kinderen ook zo saai

Ga mee dan gaan we naar Hawaii

Ik heb ontiegelijk veel spijt

Ik ben mijn saaie vader kwijt

Wat-ie uitkraamt allemaal

Was-ie gewoon maar weer normaal

 

Refrein:

Ik heb de saaiste vader van heel Nederland

De allersaaiste piet

De saaiste vader van heel Nederland

Want wat-ie nu doet kan echt niet

De saaiste vader van heel nederland

Was achteraf zo gek nog niet

Kijk 

Kijk Joris nou

Tekst & Muziek: A. Tamboer & G. Koerts & C. Koerts

Solisten: Julie & Sara

Kijk die Joris nou

Het is zo’n malle hond

Ik pak enkel maar zijn riem

en hij springt al in het rond

Kijk Joris nou

Hij is vrolijk, elke dag

Als hij kwispelt

schiet je altijd in de lach

Kijk Joris nou

Hij springt tegen je op

Dan gaat er soms iets mis

hier een beker, daar een kop

Kijk Joris nou

Enkel moeder kijkt wat zuur

Al die borden

dat wordt toch een beetje duur

 

Refrein:

Als hij kwispelt met zijn staart

Zwiept hij alles van de tafel

gaan de kopjes door de kamer

en de vissen uit hun kom

Als hij kwispelt met zijn staart

gaan de planten door de ramen

hij heeft zelf niets in de gaten

dus we lachen er maar om

 

Kijk Joris Nou

Hij leert het nooit meer af

Maar dat kwispelen is leuker

dan de hele dag gebaf

Kijk Joris Nou

Hij kijkt je heel onschuldig aan

Dus je aait hem

en dan blijft die straat maar gaan

Kijk Joris Nou

Soms wordt het echt te dol

Voor straf moet-ie z’n mand in

maar dat houdt-ie niet lang vol

Kijk Joris nou

Hij maakt het soms te bont

Maar wat geeft het?

Het is zo’n lieve hond

 

Refrein

 

Hij heeft het niet gezien

en niet expres gedaan

want zijn kop zi
t aan de voorkant

en zijn straat zit achteraan

 

Refrein

 

Kijk Joris nou

Het is zo’n malle hond

Kijk Joris nou

Hij springt tegen je op

Kijk die Joris nou

Hij leert het nooit meer af

Kijk Joris nou

Soms wordt het echt te dol

Kijk Joris nou

Het is zo’n malle hond

 

Jeffrey karijn

Ruzie

Tekst & muziek: J. Baggen

Solisten: Linda & Tessa

Jij denkt dat je denkt dat je weet wat ik denk,

maar je weet niet wat ik denk

Ik weet dat je denkt dat je denkt wat ik denk,

maar je denkt niet wat ik denk

Ik denk dat je denkt dat ik denk wat jij denkt,

maar jij denkt niet zoals ik

Ik weet wat je denkt en je denkt dat je weet wat ik denk,

ik dacht het niet

Jij denkt dat je bent wat je denkt wat je bent,

maar dat ben je nooit geweest

Jij bent niet half wat je denkt dat je bent,

nee je bent het nooit geweest

Wie ben je nou dat je denkt dat je bent,

van wie heb je dan denken geleerd?

Als je dacht dat ik dacht dat je denken kon,

nou dan denk je mooi verkeerd

Ruzie 

Hebben jullie ruzie?

We maken geen ruzie

Ruzie

Jij zegt dat je doet wat je zegt dat je doet,

maar je doet niet wat je zegt

Jij zegt dat je weet wat je doet,

maar je weet dat je niet doet wat je zegt

Ik weet dat je doet wat je kan, maar je kan me wat,

je weet niet hoe dat moet

Jij weet dat ik weet dat je weet dat ik weet

dat je niet zegt wat je doet

Jij denkt dat je denkt dat je weet wat ik denk,

maar je weet niet wat ik denk

laat ze maar praten

Ik weet dat je denkt dat je denkt wat ik denk,

maar je denkt niet wat ik denk

Niet mee bemoeien

Ik denk dat je denkt dat ik denk wat jij denkt,

maar je denkt niet zoals ik

’t Gaat wel weer over, ooit

Ik weet wat je denkt en jij denkt

dat je weet wat ik denk, ik dacht het niet

’t Gaat wel weer over

Laat ze maar praten

Niet mee bemoeien

’t Gaat wel weer over, ooit

’t Gaat wel over …

Ruzie

Hebben jullie ruzie?

We maken geen ruzie

Ruzie

……………..

Stefan 

Met carnaval

Tekst: H. Westbroek

Muziek: R. Meister

Solisten: Jolien & David

In de stad liepen een paar gaven punkers

met een piercing door hun oor en groen stekelhaar

Dus ik zei meteen: “Dat wil ik ook ma!”

Waarop ze zei: “Doe eens even niet zo raar!”

Even later op de markt stond een leuke vent te zingen

hoed voor zijn voeten, een gitaar om zijn nek

Toen ik zei: “dat zou ik later ook wel willen worden!”

Zei mijn moeder: “Hou es op joh, doe es even niet zo gek!”

 

Refrein:

Maar met carnaval loopt mijn moeder rond als een kabouter

dan loopt ze op haar handen en ze zingt de hele dag

En als ik haar dan bezig zie dan kan ik niet begrijpen

Waarom ik geen groen haar krijg en op de makt niet zingen mag

 

Op teevee stond een meidengroep te spelen

te dansen en te zingen in een echte microfoon

Dus ik zei: “Ik wil ook graag een tattoo pa!”

Waarop hij antwoordde: “Blijf jij voorlopig maar gewoon!”

Hij zapte door naar een sumoworstelwedstrijd

Een dikke gaf een hele dikke net een vette knal

Toen ik vroeg: “Pa zullen wij dat ook meteen gaan leren!”

riep mijn vader uit: “Jongen, doe toch altijd niet zo mal!”

 

Refrein:

Maar met carnaval loopt mijn vader rond als een minister

dan loopt hij op zijn handen en hij zingt de hele dag

En als ik hem zo bezig zie dan kan ik niet begrijpen

Waarom ik geen tattoo krijg en niet meteen op sumo mag

 

Maar met carnaval loopt mijn moeder rond als een kabouter

en danst ze met mijn vader die niet echt minister is

En als ik dan groen haar wil

en ik graag een tattoo

Wat is daar dan mis mee?

Wat is daar dan mis mee?

Wat is daar dan mis mee? 10x

Kinderen voor kinderen

 

Geef een reactie

