Teksten kinderen voor kinderen 16

Standaard

TUNE KINDEREN VOOR KINDEREN

Tekst: J. Gadellaa

Muziek: H. Westrus

Kinderen voor kinderen

Een kind is vaak een vriend

Kinderen voor kinderen

Ook voor een ander kind

’n Kind heeft nog een open geest

Een kind begrijpt het allermeest

Kinderen voor kinderen

En die het zijn geweest

LATER ZUL JE LACHEN

Tekst & muziek: R. Long

Solisten: Gijs & Margriet

Refrein:

La, la, la, later zul je lachen om die dingen

Ook al zak je nu het liefste door de grond

Al zit je zwaar in de puree

Vaak valt het achteraf wel mee

Zo erg is het dan niet meer

En voor je ’t weet zit er alweer

Een heel mooie nieuwe glimlach om je mond

Onthou maar goed: lachen is gezond

 

Je zit op school, je heet Jeroen en je bent zeven

En jouw vriendinnetje zit in dezelfde klas

Je bent verliefd op haar

En hebt een brief geschreven

En in de klas stop je die stiekum in haar tas

Je hebt geschreven dat ze lief is

En hoeveel je van haar houdt

Maar het stomme van die brief

En da’s echt een stomme fout

Dat je niet je naam eronder hebt gezet

En nu denkt ze dat dat briefje komt van Fred

Dus na school zie jij, Jeroen

Hoe jouw vriendinnetje een zoen

Geeft aan die Fred die er geen sikkepit van snapt

Maar die nu samen met jouw lief

Naar huis toe stapt

Refrein

 

Meneer van der Schoor komt op bezoek

En hij heeft oren

Zoals normaal alleen een olifant ze heeft

Je moeder heeft je al gewaarschuwd van te voren:

Niets van die oren zeggen, dat is onbeleefd

Dus die man komt ’s avonds binnen

‘Goedenavond allemaal’

En jij kijkt om te beginnen

Naar zijn oren: kolossaal

En je moeder vraagt: Wilt u een kopje thee?

In de keuken help je haar een handje mee

En dan loop je heel gedwee

Met de suiker en de thee

Recht op hem af en vraagt beleefd:

Eh, meneer van der Schoor,

Hoeveel schepjes suiker wilt u in uw oor?

Refrein

 

Onthou maar goed: Lachen is gezond

Onthou maar goed: Lachen is gezond

SINTERKLAAS WORDT 100.000

Tekst: H. Westbroek

Muziek: E. v. Tijn & J. Fluitsma

Solist: Justin

Er zijn raadsels in het leven

Die nogal raadselachtig zijn

Bij voorbeeld wat er nou gebeurt is

Mat alle schatten van Piet Hein

En wat er nou zo leuk is aan het

schieten op wild zwijn

Veel raadsels in het leven

Zullen altijd raadselachtig blijven

Bij voorbeeld waarom grote mensen

Hun grootte vaak zo overdrijven

En wat er nou zo lekker is aan

smeerkaas met olijven

Maar van één ding kun je echt op aan

Sint Nicolaas die heeft een vaste baan

Refrein:

Sinterklaas heeft gelukkig het eeuwige leven

Gelukkig maar

Wie zou zijn werk

anders moeten doen

Sinterklaas heeft gelukkig het eeuwige leven

Gelukkig maar, de Sint wil ook

nooit met pensioen

 

Er gebeuren van die dingen

Die vreemd en onverklaarbaar zijn

Bij voorbeeld dat je rond mag lopen

In een dure jas van hermelijn

En dat er maar geen draak wil wonen

In de buurt van Drakesteyn

Maar van één ding kun je echt op aan

Sint Nicolaas die heeft een vaste baan

Refrein

 

Sinterklaas heeft afgesproken

Met de mensen die erover gaan

Dat hij als enig levend wezen

Nooit een keer hoeft dood te gaan

Refrein

POSTER

Tekst & muziek: J. Baggen

Soliste: Elise

Je hangt al eeuwen bij me

Op m’n kamer aan de muur

‘K vertel je mijn geheimen

Allemaal – op den duur

Je bent een lieve jongen

Je bent een lekker stuk

En jij kijkt altijd naar me

Bij verdriet, bij geluk

Ik probeer me niet te storen

Aan dat vouwtje bij je oor

Want ik weet: jij bent betrouwbaar

En jij vertelt niks door

Nooit is er iemand bij me

Daarom praat ik met jou

‘K vertel je mijn geheimen

Omdat ik je vertrouw

Je ziet niet echt wat ik doe

Je hoort niet wat ik zeg

Maar jij bent altijd bij me

Zo dichtbij – zo ver weg

Ik probeer me niet te storen

Aan dat nietje door je knie

Toen jij al bekend was,

Was ik nog maar drie

Vandaag wordt er behangen

Daar lig je op de grond

Behangplak op je wangen

En een scheur door je mond

Ach, je was toch wel verdwenen

Je hing er al zo lang

En ik kon toch ook niet wennen

Aan dat kreukje door je wang

Je zag niet echt wat ik deed

Hoorde niet wat ik zei

Toch blijf ik van je houden

Zo ver weg – zo dichtbij

GEWOON GELUKKIG ZIJN

Tekst & muziek: H. Kooreneef

Solisten: Sabine & Floris

Elke dag leer ik op school

weer honderdduizend dingen

Maar nooit krijg ik eens onderwijs

in lachen en in zingen

Geschiedenis en tekenen

handvaardigheid en sport

Maar hoe je vrolijk op moet staan

schrijft niemand op het bord

Ik weet hoe ik moet rekenen en

foutloos zinnen schrijven

Maar dat geeft geen garantie

dat ik altijd blij zal blijven

En als ik op de blinde kaart

haast alle steden ken

Dan wil dat nog niet zeggen

dat ik straks gelukkig ben

Dus hou nou alsjeblieft een keer je snater

Met die stomme vraag: wat word je later?

Refrein:

Wat ga je later doen?

Ik wil gewoon gelukkig zijn

Verdien je een miljoen?

Ik wil gewoon gelukkig zijn

Heb je een buitenhuis?

Ik wil gewoon gelukkig zijn

Je chauffeur die brengt je thuis

Ik wil gewoon gelukkig zijn

 

Als ik naar grote mensen kijk

raak ik gexefrriteerd

Ze hebben op hun eigen school

geen malle moer geleerd

Het kunnen dan wel knappe

en geleerde koppen zijn

Maar heb je daar wat aan wanneer

je bol staat van chagrijn?

Van mij mogen ze vrolijk zijn

als vak verplicht gaan stellen

Dan ben je beter af dan

als je goed tot tien kunt tellen

Ik wil een tien voor aardig zijn

en lol op mijn rapport

Dan weet ik zeker

dat ik later heel gelukkig word

Dus hou nou alsjeblieft een keer je snater

Met die stomme vraag: wat word je later?

Refrein

Wat ga je later doen?

Ik ga lekker hele dagen paardrijden

Wat ga je later doen?

Ik begin gewoon een eigen snoepfabriek

Wat ga je later doen?

Misschien word ik wel minister van gelukszaken

Wat ga je later doen?

Of beter nog: ik ga mensen gratis aan het lachen maken

Ik wil gewoon gelukkig zijn!

KINDERBIJSLAG

Tekst: G. Léjam

Muziek: M. Lustenhouwer

Soliste: Nikki

Ik baal weer stevig als een stekker,

mijn zus krijgt wéér een nieuwe jas

en ik krijg automatisch die van haar

omdat-ie mij nog wel goed past

Er wordt niet eens gevraagd of ik hem leuk vind

en heb ik commentaar ben ik een ontevreden kind

Maar ik wil ook eens nieuwe kleren,

dat is toch normaal

in die afgedragen vodden

loop ik grandioos voor paal

Ik ben het zat, ik ben het zat

dringt het nou nooit eens tot ze door

Waar is in hemelsnaam die kinderbijslag voor?

Refrein:

Kinderbijslag, kinderbijslag

is toch bedoeld voor ieder kind

Daar denk je toch als ouder over na

voordat je uberhaupt aan kinderen begint

Kinderbijslag, kinderbijslag

is toch bedoeld voor ieder kind?

Komt ooit die dag dat ik iets kopen mag

van mijn eigen kinderbijslag?

 

We hebben thuis sinds kort een bankje

één van zo’n meubelbloulevard

waarop je niet meer met je schoenen mag

en zeker niet met chocola

Er wordt niet eens gevraagd of ik hem leuk vind

zo’n achterlijk gekleurde bank

was ik maar kleurenblind

En ik weet zeker dat het van de kinderbijslag was

ik dacht hoe kan dat nou

zij wel een bank en ik geen nieuwe jas

Ik ben het zat, ik ben het zat

dringt het nou nooit eens tot ze door?

Daar is de kinderbijslag volgens mij niet voor!

Refrein

DOMME, DOMME, DODO

Tekst & muziek: T. America & M.H.P. Innemee

Solisten: Romy & Jan-Maarten

Er was er eens een vogel

die leefde op een eiland

vlakbij Afrika

Daar was eten volop

alle dagen lekker weer

die vogel heette dodo

dodo was zijn naam

Hij hoefde nooit te vliegen

al het voedsel wat-ie wou

viel patsboem voor hem neer

Hij kon haast liggend schranzen

dan kroop-ie slommig naar een vrucht

at die op

en voldaan sliep-ie in

Refrein:

Dodo, domme domme domme domme dodo

Dodo, domme domme domme domme dodo

lui en dik en langzaam bovendien

 

Op een dag in de lente

kwam er eens een boot aan

na een lange reis

De matrozen aan boord

hadden reuze honger

toen zagen ze de dodo

dodo’s overal

Je kon ze zomaar pakken

dat was heel gemakkelijk

een fluitje van een cent

Ze namen hem te grazen

dat liet die dikke dommerd toe

ze grilde hem bruin

en aten hem toen op

Refrein

 

Op het laatst was er nog maar één dodo

de anderen waren in de pan beland

Hij trok zich zielig terug in het grote bos

en ging daar zitten mokken

mokke mokke mokke mokke

en ging daar zitten simme

simme simme simme simme

maar dat hielp dus geen sikkepit

Refrein

MAMA IS MORGEN VAN MIJ

Tekst: S. Bos

Muziek: F. Wildemeersch & S. Bos

Soliste: Laura F.

Ik zei: Jij denkt misschien dat jij de enige bent

Vergeet het maar

Ik zei: Jij denkt misschien dat jij

hier nu de regels bepaald

Ik zei: Jij denkt misschien dat ik

je zomaar laat doen

Dat heb je fout

Fout, fout, fout, fout, fout…

En ook al ben je dan mama’s nieuwe vriend

Dat laat me koud

Refrein:

Mama is morgen van mij

Mama is morgen van mij

Vanaf morgen is mama van mij

Mama is morgen van mij

Dit is de laatste nacht

Dat jij hier slapen mag

Want mama is morgen van mij

 

Hij zei: Kom nou poepie

ik pak je mama toch niet van je af?

Mama is morgen van mij

Maar hij keek zo gemeen

En hij zei het met zo’n smerige lach

Mama is morgen van mij

Ik zei: Noem me geen poepie

Dat mag alleen mijn moeder doen

Oen, oen, oen, oen, oen…

En zeg jij maar u tegen mij

En hou je fatsoen

Refrein

 

Ik zei: Ik stuur het hele leger

van de wereld op jou af

Mama is morgen van mij

En mijn oom die kan karate

en die slaat je stomme kop eraf

Mama is morgen van mij

En mijn vaders vriendin die kookt je

in een heel grote pan

En dan, en dan, en dan

Dan eten we je op en dan zoek ik

wel een andere man

voor mama

Refrein

 

Mama is van mij

Ik wil haar niet delen

Maar als je aardig bent

Dan mag je haar lenen

Maar niet voor lang

Want als ik in bed lig

Word ik altijd bang

Als mama weer weg is

Als mama weer weg is

Als mama weer weg is

Als mama weer weg is

Oh mama

Mama blijft altijd van mij

Mama blijft altijd van mij

Je mag haar wel és lenen

Om mee te spelen

Maar mama blijft altijd van mij

100 HOBBY’S

Tekst: I. de Wijs

Muziek: C. Bakker

Solist: Paul de Leeuw

Mijn vriend Robbie

Heeft geen hobby

Die verveelt zich dus kaopt

Want wanneer je alle dagen

Uit je neus gaat zitten knagen

Heb je niet voldoende snot!

Ik zeg Robbie

Neem een hobby

Zo duurt elke dag een eeuw

Waarom zou je heel je leven

Voor dat teug van Hans Kazan en Paul de Leeuw

Ik zeg: Robbie, Robbie, Robbie, kijk naar mij:

Neem een liefhebber-, liefhebber-,

liefhebber-, liefhebberij

Refrein:

Ik heb 100 hobby’s, 100 hobby’s

Ik goochel en ik schilder en ik zoek een bonte fuut

Ik heb 100 hobby’s, ik heb 100 hobby’s

Ik spring graag trampoline,

maar ik spring ook parachute

Ik heb 100 hobby’s

En ik verveel me geen minuut

 

Ik heb vissen

En narcissen

En ik doe modern toneel

Verder zit ik op een koortje

Maar dat is een tussendoortje

Want ik ganzenbord ook veel

Ik kan uren

Lang borduren

En kook ernorm Japans

Ik ga paddestoelen zoeken

Ik verzamel pannekoeken

En ik zit sinds kort op Indiaanse dans

Ik ben altijd, altijd bezig, altijd blij

Met een liefhebber-, liefhebber-,

liefhebber-, liefhebberij

Refrein:

Ik heb 100 hobby’s, 100 hobby’s

Ik timmer en ik puzzel en het kost geen rooie cent

Ik heb 100 hobby’s, ik heb 100 hobby’s

Ik spaar antieke trommels

En ik trommel in een band

Ik heb 100 hobby’s

En ik verveel me geen monent

Ik heb 100 hobby’s, 100 hobby’s

Ik kegel met m’n zuster en ik knutsel met frou-frou

Ik heb 100 hobby’s, ik heb 100 hobby’s

Ik zit op klaverjassen, op karate en kung fu

Ik heb 100 hobby’s

Maar goed, oke, ik geef het toe:

‘Ik ben soms weleens een

heel klein beetje moe…’

ALLES VAN PAARDEN

Tekst: K. Meinderts

Muziek: T. Scherpenzeel

Soliste: Karianne

Wat kan er misgaan, niks kan toch misgaan

Ik weet alles van paarden

Meer nog dan paarden weten van paarden

Zoveel weet ik ervan

Wat maak ik me dan zorgen

om mijn spreekbeurt van morgen

Waar lig ik wakker van dan

Een paard heeft vier benen

een hoofd en een staart

Een hoef is van ijzer

en een veulen is een jong paard

Refrein:

Woorden, enkel maar woorden

Maar woorden schieten te kort

Om te beschijven hoe gelukkig ik word

Bij het zien van mijn paard

Mijn lievelingspaard

Hoe ze daar staat

En dromerig over het prikkeldraad staart

 

Wat kan er misgaan, alles kan misgaan

Ik hou zielsveel van paarden

Meer nog dan paarden houden van paarden

Zoveel houd ik ervan

Maar hoe moet ik dat zeggen

Het valt niet uit te leggen

Ik kom niet verder dan

Een paard is een schimmel

maar dan is hij wit

Een paard kan hoog springen

en een paard noemt men soms ook een hit

Refrein:

Maar dat zijn woorden, enkel maar woorden

En woorden schieten te kort

Om te beschrijven hoe gelukkig ik word

Als ik rij op mijn paard

Mijn lievelingspaard

Hoe sierlijk ze draait

En dan zwierig zwaait met haar staart

 

Wat kan er misgaan, niks kan toch misgaan

Ik ga morgen naar school op mijn paard

En als ze dan sierlijk het schoolplein op draait

En zwierig dan zwaait met haar staart

En dan dromerig staart naar de klas

Dan kom woorden niet langer van pas

Refrein:

Want woorden, enkel maar woorden

Woorden schieten te kort

Om te beschrijven hoe gelukkig ik word

Bij het zien van mijn paard

Mijn lievelingspaard

Hoe ze daar staat

En dromerig over het prikkeldraad staart

Hoe sierlijk ze draait

En dan zo zwierig zwaait met haar staart

Mijn lievelingspaard

Hé, MENEER DE KERSTMAN

Tekst: P. Groot Kormelink

Muziek: H. Grimme

Soliste: June

Er is een kindeke geboren op aard

Niet in een stal maar midden op straat

Het was in de oorlog en hartstikke koud

Het werd even stil zei de soldaat

Want stille nachten hebben we nooit

Er is altijd wel wat aan de hand

’t mooiste waar wij hier van dromen

Is een paar dagen feest in ons land

Refrein:

Hé, meneer de kerstman

Sla mij dit jaar maar over

Stuur mijn cadeau

Maar naar Afrika of zo

Hé, hé meneer de kerstman

Als u rond de wereld sjeest

Wens alle kinderen van ons

Een gelukkig kerstfeest

Kerstfeest, gelukkig kerstfeest

 

Veel herdertjes, liggen bij nachten

Ze liggen bij nacht in het veld

Geen eten of drinken maar wel bij elkaar

En daar worden verhalen verteld

Hoe wij hier dromen van een witte kerst

Met tafels vol drank en kalkoen

En dan gaan hun ogen flonkeren

Ze zouden best met ons mee willen doen

Refrein

 

U zijt wellekome zingt haast ieder kind

Maar hoe komt het dat niet iedereen iets leuks

Onder de kerstboom vindt

Refrein

 

Kerstfeest, gelukkig kerstfeest

Kerstfeest

ALLES

Tekst: R. Chrispijn

Muziek: G. Kooymans

Solisten: Ruben & Sarah

Als iemand vraagt: Hoe gaat het?

Zeg ik automatisch: Goed

Ja het gaat goed, want ik weet het ook niet

Wat ik anders zeggen moet

Goed op school, goed op straat

En thuis ook alles goed

Waarom zit ik dan te zeuren

Gezond en weldoorvoed?

Refrein:

Ik weet ’t niet

Er ontbreekt iets

En ik weet niet wat het is

‘K heb een computer, bokshandschoenen

En een mountainbike, ja ik heb alles

Dus ik weet niet wat ik mis

Ik lijk wel gek

Hij lijkt wel gek

 

Ik haal op school voldoendes

Mik op minimaal een zes

Maak gewoon op tijd mijn huiswerk

En ga naar pianoles

En thuis ook alles kits

En prima voor elkaar

Maar waarom ben ik dan verdrietig

En voel ik me zo raar?

Refrein:

Ik weet ’t niet

Er ontbreekt iets

En ik weet niet wat het is

Ik heb een pony, nieuwe laarzen

En een walkman ja, ik heb alles

Dus ik weet niet wat ik mis

Ik lijk wel gek

Zij lijkt wel gek

 

Ben ik nou de enige

die zich zo leeg van binnen voelt?

Ben ik echt de enige

Die weet wat er wordt bedoeld?

Als je het hebt, verdwijnt de pret

Mijn moeder zegt: Het went wel

Wordt eerst maar eens verliefd

Als mijn vader daarmee aankomt

Zeg ik: Geen onzin, alsjeblieft

Want dat helpt niet erg lang

Dat zie ik toch aan jou

Zou ik alles weer zien zitten

Als ik van iemand hou?

Refrein:

Ik weet’t niet

Er ontbreekt iets

En ik weet niet wat het is

Ik heb vriendinnen en een hamster

Ik heb vrienden, ik heb alles

Ik hoef er niet nog iemand bij

 

Ik ben daar gek!

Op haar, op haar

Ik lijk wel gek

Op hem, op hem

Hij lijkt wel gek

Op haar, op haar

Dat is niet waar!

Zij lijk wel gek

Op hem, op hem

Doe niet zo eng

Hij lijkt wel gek

Op haar, op haar

Dat denk je maar!

Zij lijkt wel gek

Op hem, op hem

Oh ja? Nou en!

RODE WANGEN

Tekst & Muziek: J. Rietman

Soliste: Suzie

Refrein:

Rode wangen als ik jou zie

Rode wangen van de slaap

Roede wangen na een feestje

Want daar stond ik echt voor aap

Rode wangen na een proefwerk

Roede wangen zijn niet cool, want

Rode wangen die verraden

Elke keer hoe ik me voel

 

Elke keer hoe zij zich voelt

Rode wangen, rode wangen

 

Toen hij voor het eerst hallo zei

Dacht ik: Oh, wat moet ik nou

Ik vond hem eigenlijk best aardig

Ik wist niet wat ik zeggen zou

Die verlegenheid is lastig

Want ik krijg een rooie boei

Ik kan wel door de grond heen zakken

Weer een kans die ik verknoei

Wat krijg zij een rode boei

 

Refrein:

 

Zo heeft zij het niet bedoeld

Rode wangen, rode wangen

 

Mijn vriendin heeft er geen last van

Die staat overal vooraan

Maar dan kruip ik stiekem weg

En laat ik haar maar gaan

Als ik dan zie wat er gebeurt

Heb ik onmiddellijk alweer spijt

Zou die verlegenheid ooit weggaan

Of blijf ik ‘die stomme meid’

Lachen als een geit

 

Refrein

 

’t is met haar een dooie boel

 

Nooit iets durven, nooit vooraan staan

Nooit eens zeker van mezelf

Altijd zenuwachtig lachen, ook al ben ik bijna elf

Zou dat ooit een keer voorbij gaan

Dat onzekere gevoel

Ik wil ook eens eerste zijn

Als je begrijpt wat ik bedoel

We weten best hoe jij je voelt

 

Refrein

Hé, MAMA, Hé, PAPA

Tekst & Muziek: B. Jolink & B. Migchelbrink

Solisten: Wendy & Nanne

Héé mama, ma, ma ik vroeg je wat

Gaan we lekker winkelen vanavond in de stad?

Héé mama, ik vroeg je wat

Héé papa, pa, pa ik vroeg je wat

Vanavond is er kermis en vuurwerk in de stad

Héé papa, ik vroeg je wat

Héé mama, ma, ma ik heb een idee

Samen de stad in, lekker met z’’n twee

Héé mama, is dat geen goed idee?

Héé papa, pa, pa ik moet naar voetbal toe

Kom je even kijken of ben je weer te moe?

Pa ik moet naar voetbal toe

We kopen alles wat we willen, da’s nog één geluk

Maar iets samen doen dat kan nooit,

Je hebt ’t veel te druk

Mijn mama, ma, ma die heeft een baan

Ik zie haar even ’s morgens en even ‘’s avonds laat

En daar vind ik niks aan

Mijn papa, pa, pa is zelden thuis

Hij werkt altijd maar door,

Met de meisjes van kantoor

Nee het is niet leuk in huis

We kopen alles wat we willen, da’s nog één geluk

Maar iets samen doen dat kan nooit,

Je hebt ’t veel te druk

Héé mama, héé papa, pa ma serieus

Je wilt dit niet graag horen

Maar knoop dit in je oren

Pa en ma, je laat ons weinig keus

Héé mama, héé papa, pa en ma luister es goed

Wij gaan in staking, niet meer naar school

Pa en ma, je ziet maar wat je doet

We kopen alles wat we willen, da’s nog één geluk

Maar iets samen doen dat kan nooit,

Je hebt ’t veel te druk

Héé mama, héé papa

WIJ WILLEN NIET NAAR HUIS

Tekst & muziek: C. & H. van Voskuylen

Gezongen door: het hele koor

Wij willen niet naar huis toe gaan

Wij willen niet naar huis toe gaan

Wij willen niet naar huis

Wij willen niet naar huis

Wij willen niet naar huis toe gaan

Wij willen niet naar huis toe gaan

Lalalalalalalalalala

Enz.

 

Geef een reactie

