Voor altijd kerst

Standaard

VOOR ALTIJD KERST met het kinderen voor kinderen koor

en Marco Bakker, The Blue Diamonds, Robert Long, Anita Meyer, Danny de Munk, Rob de Nijs en Carry Tefsen.

EEN HEEL GELUKKIG KERSTFEEST

( A. Lopikerwaard / N. Haak / P. Koelewijn)

Uitvoering: Koor + solisten

Koor:

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou en iedereen

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Marijn:

De sneeuw valt met zachte vlokken

Bedekt de stad met een wit tapijt

Priscilla:

De mensen versieren hun bomen

En genieten van die heerlijke tijd

Merel:

Verlichte sterren versieren de ramen

Op de hoek staat een heilsoldaat

Daniëlle:

Het vriest dat het kraakt

Er is een glijbaan gemaakt

Want de winter is pas goed ontwaakt

Koor:

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou en iedereen

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Daan:

De schapen liggen te dromen

In een stalletje onder de boom

Marjolein v. E.:

En engelenhaar is zachtjes

Als een gouden witte stroom

Hanneke:

In een verlichte etalage

Zit de Kerstman in een arrenslee

Marjolein S.:

En elk kind dat het prachtig vindt

Willen allemaal graag met hem mee

Koor:

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou en iedereen

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Brendan:

Maar laten wij niet vergeten

Bij de boom en bij de stal

Sophietje:

Deze wens dat ieder mens

Eens vrede hebben zal

Koor:

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou en iedereen

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Voor jou, voor mij, voor allemaal

Een heel gelukkig kerstfeest

Voor jou en iedereen…

 

KERSTPROBLEEM

(H. Kooreneef)

Uitvoering: Danny de Munk + koor

Danny:

Op een avond rond de kerst lang geleden

Zaten zeventien konijntjes bij elkaar

Ze waren heel erg boos en ontevreden

En ze zaten met hun pootjes in het haar

Want hun neefje Pim was door een boer gevangen

Toen hij met zijn vriendjes speelde in de wei

En nu rolde dikke tranen op hun wangen

Tot de oudste op de tafel sprong en zei:

Danny + koor:

Wij zijn altijd weer het haasje

Wij zijn altijd weer de bok

Zitten als de dood voor kerstmis

Heel ons leven in een hok

Maar wij pikken dit niet langer

Want wij horen in de wei

Daarom komt er een embargo

Op de poelier en slagerij

Danny:

De konijntjes sprongen op en gingen klappen

Zeer ontroerd door deze stoere mannentaal

Ja ze zouden uit een ander vat gaan tappen

Voortaan stond konijn voor hard en radicaal

Dus dit jaar is nergens een konijn te krijgen

De vitrines bij de slager blijven kaal

Om over ree, kalkoen en kip nog maar te zwijgen

Want ze kennen het embargo allemaal

Danny + koor:

Wij zijn altijd weer het haasje

Wij zijn altijd weer de bok

Zitten als de dood voor kerstmis

Heel ons leven in een hok

Maar wij pikken dit niet langer

Want wij horen in de wei

Daarom komt er een embargo

Op de poelier en slagerij

Danny:

Dus we zullen wel iets anders moeten eten

En wat is nou kerstmis zonder een konijn

Ach we zouden langzaamaan toch moeten weten

Dat er ergens anders écht problemen zijn

 

OVERWINTEREN

(J. Bakker / J. Rietman)

Uitvoering: Anita Meyer + koor

Anita + koor:

Dit is het barre jaargetij

De hele wereld klappertandt

Grijze luchten, mist en ijzel

In een uitgestorven land

Anita:

Gure wind uit het noordoosten

Blaast de mensen van de straat

Maar het weer kan mij niet deren

Zolang jij maar naast mij staat

Jij ontdooit m’n winterhanden

Brengt weer kleur in m’n gezicht

Samen lopen we naar huis toe

Waar het behaaglijk is en licht

Koor:

Zo wil ik overwinteren

Schuilen voor de kou

Koor + Anita:

Zo wil ik overwinteren

Samen met jou

Koor:

Zo wil ik overwinteren

Schuilen voor de kou

Koor + Anita:

Zo wil ik overwinteren

Samen met jou

Anita:

De gordijnen zijn gesloten

En ik draag jou dikke trui

Op de bank, na het eten

Zijn we samen lekker lui

Laat de lange nacht maar komen

Laat het vriezen dat het kraakt

Thermostaat op tweeëntwintig

En geen mens die ons wat maakt

Koor:

Zo wil ik overwinteren

Schuilen voor de kou

Koor + Anita:

Zo wil ik overwinteren

Samen met jou

Koor:

Zo wil ik overwinteren

Schuilen voor de kou

Koor + Anita:

Zo wil ik overwinteren

Samen met jou

Koor + Anita:

Daarbuiten, de wereld bar en boos

Wij zullen slapen als een roos

Koor:

Onder de deken, warm en zacht

Anita:

Goeienacht

Koor:

Goeienacht

Anita:

Goeienacht

Koor:

Goeienacht

Koor:

Zo wil ik overwinteren

Schuilen voor de kou

Koor + Anita:

Zo wil ik overwinteren

Samen met jou

Koor:

Zo wil ik overwinteren

Schuilen voor de kou

Koor + Anita:

Zo wil ik overwinteren

Samen met jou…

 

EEUWIGE KERST

(M. Temming / H. Westbroek)

Uitvoering: Koor + solisten

Cindy:

Ik hoor nergens bij

Ik ben echt verstoten

Ik kan nergens naar binnen

Dit feest is besloten

Geen krant om te lezen

Er is niets op tv

De heer wordt geprezen

Ik kan alleen maar dromen

Dat alle deuren wijken

Als er wordt aangebeld

Geen armen en geen rijken

Geen plaats meer voor geweld

Lizemijn:

Op eerste kerstdag zijn alle mensen vrienden

Marijn:

Op tweede kerstdag zijn grote mensen klein

Tamara:

Op derde kerstdag gaan alle deuren open

Kon het maar altijd kerstmis zijn

Paloma:

Op vierde kerstdag dan gaan de wapens roesten

Lenneke:

Op vijfde kerstdag groeit graan in de woestijn

Antia:

Op zesde kerstdag breekt overal de zon door

Kon het maar eeuwig kerstmis zijn

Koor:

Op eerste kerstdag zijn alle mensen vrienden

Op tweede kerstdag zijn grote mensen klein

Op derde kerstdag gaan alle deuren open

Kon het maar altijd kerstmis zijn

Op vierde kerstdag dan gaan de wapens roesten

Op vijfde kerstdag groeit graan in de woestijn

Op zesde kerstdag breekt overal de zon door

Kon het maar eeuwig kerstmis zijn

Cindy:

Waarom is het nog geen vrede

In een wereld waar door niemand honger,

Pijn of armoe wordt geleden

Koor:

Op eerste kerstdag zijn alle mensen vrienden

Op tweede kerstdag zijn grote mensen klein

Op derde kerstdag gaan alle deuren open

Kon het maar altijd kerstmis zijn

Op vierde kerstdag dan gaan de wapens roesten

Op vijfde kerstdag groeit graan in de woestijn

Op zesde kerstdag breekt overal de zon door

Kon het maar eeuwig kerstmis zijn

Op eerste kerstdag zijn alle mensen vrienden

Op tweede kerstdag zijn grote mensen klein

Op derde kerstdag gaan alle deuren open

Kon het maar altijd kerstmis zijn…

 

MELANCHOLIE

(R. Long)

Uitvoering: Robert Long + Maarten

Maarten:

Soms als de radio zomaar een liedje speelt

Word ik opeens bedroefd

Ook als er helemaal niks is om droevig te zijn

Lijkt het net of m’n keel zomaar dicht wordt geschroefd

Dan moet ik plotseling aldoor maar slikken

Terwijl ik net nog iets leuks heb gedaan

Ik voel in m’n ogen de traantjes al prikken

Ik ben niet verdrietig en toch moet ik snikken

Hee Robert, waar komen die tranen…

Waar komt dat gevoel nou vandaan?

Robert:

Sommige dingen die maken je droevig

En andere maken je blij

Traantjes van vreugde of traantjes van melancholie

Dat gebeurt af en toe soms opeens, ook bij mij

Maarten:

Hoe is die megalokie dan gekomen

Robert:

Melancholie

Maarten:

Ja, hoe kom je eraan

Hoe kunnen zomaar je tranen gaan stromen

Terwijl je net van iets moois zat te dromen

Hé Robert, hoe kan je nou huilen

Wanneer je iets leuks hebt gedaan

Robert:

Melancholie is vaak net als een lachbui

Waarom het gebeurt weet je niet

Soms door een klank die je hoort, of een geur die je ruikt

Of wanneer je aan zee een zonsondergang ziet

Maarten:

Ja maar ik schaam me toch ook wel een beetje

Robert:

Schamen? Waarvoor?

Maarten:

Voor die mekalogie

Robert:

Melancholie

Maarten:

Ja, zo’n woord dat vergeet je

‘k Schaamde me echt voor m’n tranen,

Maar weet je Robert

De radio speelde zo’n droevige eh…

Robert:

Melodie?

Maarten:

Ja, melodie

Robert:

Soms worden mensen opeens melancholisch,

Gewoon door de klank van muziek

Niet van verdriet, maar omdat ze genieten

Van fluit of viool of piano

Dat heet romantiek

Maarten:

Oh ja klopt, want het was een piano

Dat ene stukje zit steeds in m’n kop

Luister maar…

Mooi hè?

Waarom huil je nou, Rob?

 

KEEP THE WORLD ALIVE

(J. Rietman)

Uitvoering:

Koor + solisten

Koor:

Keep the world alive

Let us all survive

Try to save everything

Don’t give up the fight

Keep the world alive

Ferry:

Per seconden komt het uur steeds dichterbij

Waarop de weg terug voorgoed is afgesloten

Dus grijp in en stop dat zinloze gevecht

Die vernielzucht moet terug worden gefloten

Koor:

Keep the world alive

Let us all survive

Try to save everything

Don’t give up the fight

Keep the world alive

Tessa:

Alle mensen zonder toekomst zoeken steun

Die kunnen wij ze geven als we samenwerken

Denk niet nou ja, het is toch ver van ons vandaan

Als wij ze liefde geven zullen ze dat merken

Koor:

Keep the world alive

Let us all survive

Try to save everything

Don’t give up the fight

Keep the world alive

Rabiaâ:

De roep om hulp uit alle landen wordt steeds groter

En onze stemmen vormen samen een groot front, nee

Geef het niet op maar schut de wereld eens goed wakker

Geef een goed voorbeeld, maak de wereld weer gezond

Charanda:

Kinderen in alle landen

Willen zingen voor een wereld waarin iedereen gelukkig kan leven

Van Bogota tot Moskou en van Soweto tot Berlijn

Wil iedereen vrede, Niet allen met kerstmis,

Maar voor altijd!!!

Koor:

Keep the world alive

Let us all survive

Try to save everything

Don’t give up the fight

Keep the world alive

Try to save everything

Don’t give up the fight

Keep the world alive

Keep the world alive

 

EEN WONDER

( H. Westbroek / J. Fluitsma / E. van Tijn)

Uitvoering: Rob de Nijs + koor

Rob:

Ik heb een duif zonder wegenkaart

De kortste weg naar huis zien vinden

En geen mens die mij vertellen kon

Hoe zo’n duif dat klaarspeelt

Ik heb een kind zonder hulp van buiten

Zichzelf zien leren ademhalen

Zonder een instructieboek

Of iemand die het langzaam voordeed

Ik had wel eens gehoord dat er wonderen bestaan

Maar had geen idee

Rob + koor:

Hoe ver zoiets kon gaan

Rob + koor:

Want ik heb nooit willen geloven

Dat een bijzonder mens als jij

In staat zou zijn, om te houden van mij

Ik heb nooit willen geloven

Dat jij gesteld op mij zou raken

Ik heb nooit willen geloven

Dat ik een wonder mee zou maken

Rob:

Ik heb een mens puur uit medelijden

Met kerst zijn geld eens uit zien delen

Waarna hij zelf nog armer was

Dan zij aan wie hij alles gaf

Ik had wel eens gehoord dat er wonderen bestaan

Maar ik had geen idee

Rob + koor:

Hoe ver zoiets kon gaan

Rob + koor:

Want ik heb nooit willen geloven

Dat een bijzonder mens als jij

In staat zou zijn, om te houden van mij

Ik heb nooit willen geloven

Dat jij gesteld op mij zou raken

Ik heb nooit willen geloven

Dat ik een wonder mee zou maken

Rob:

Ik had wel eens gehoord dat wonderen bestaan

Maar ik had geen idee

Rob + koor:

Hoe ver zoiets kon gaan

Koor:

Want ik heb nooit willen geloven

Dat een bijzonder mens als jij

In staat zou zijn,

Koor + Rob:

Om te houden van mij

Koor:

Ik heb nooit willen geloven

Koor + Rob:

Dat jij gesteld op mij zou raken

Ik heb nooit willen geloven

Dat ik een wonder mee zou maken

 

GAANDEWEG

(E. Jansz)

Uitvoering: Carry Tefsen + koor

Carry:

Hilton Hotel

De kerstboom staat te branden

Zo zie ik de stad opnieuw

En lijkt er niets veranderd

Na 22 jaar

Ben ik terug gekomen

Naar de plaatsen van mijn jeugd

Waar ik als meisje droomde

Van dingen die zeker zouden komen

Ik heb het spoor gevolgd

Langs naambordjes en deuren

De huizen zijn bekend

En ook de vage geuren, en toch

Hoe anders is de stad

Gezien met andere ogen

De dromen van mijn jeugd

Hebben veel te vaak gelogen

Elke vrouw begraaft haar kinderjaren

Een meisje sterft

En met haar een regenboog in grijs

Vandaag is er een mens opnieuw geboren

De tranen schreit om een verloren paradijs

Carry + koor:

Kerstmis

Sporen in de sneeuw

Zoek ik naar een kind

Kerstmis

Sporen in de sneeuw

Zoek ik tot ik vind

Carry:

Hilton Hotel

De kerstboom staat te branden

Zo zie ik de stad opnieuw

Er is niet veel veranderd

Ik weet weer wie ik was

Wie ik verloren waande

Sneeuw smelt op het gras

Gaandeweg

Carry + koor:

Kerstmis

Sporen in de sneeuw

Zoek ik naar een kind

Kerstmis

Sporen in de sneeuw

Zoek ik tot ik vind

Kerstmis

Sporen in de sneeuw

Kerstmis

Maak ik sporen in de sneeuw

En een nieuw begin

 

 

DIT JAAR WORDT HET ANDERS

(F. Bakker / H. Schulte / M. Sleegers)

Uitvoering: The Blue Diamonds + koor

Samen:

Als ik dacht aan Nederland

Dan leek mij kerst de mooiste tijd

Eeen winterland van Anton Pieck

Met een helder, wit tapijt

Riem:

Ik weet sinds ik hier ben:

Er is geen witte kerst

Ruud:

’t Sneeuwt alleen maar op tv

Samen:

Er komt geen einde aan de herfst

Waar zijn de mensen

Wanneer het feest is van het licht

Iedereen zit binnen

Met de gordijnen stevig dicht

Ruud:

Zwaar is de muziek

Riem:

En zwaar is het menu

Samen:

En buiten rilt de kerstman

Hij vergat zijn paraplu

Samen + koor:

Ja, dit jaar wordt het anders

‘k Ga naar mijn eiland, terug naar de bron

Daar vier je kerstmis buiten

Met z’n allen – in de zon

Ja, dit jaar wordt het anders

‘k Ga naar mijn eiland, terug naar de bron

Daar vier je kerstmis buiten

Met z’n allen – in de zon

Samen:

De huizen zijn geschilderd

En de tuintjes zijn gewied

Iedereen is vrolijk

Met kerst in het verschiet

Overal muziek

Een optocht trekt voorbij

Ruud:

En m’n broer danst met m’n moeder

Riem:

En de buurvrouw danst met mij

Samen + koor:

Ja, dit jaar wordt het anders

‘k Ga naar mijn eiland, terug naar de bron

Daar vier je kerstmis buiten

Met z’n allen – in de zon

Samen:

Voor mij is kerstmis

Als kinderen zingen, zingen op straat

Voor mij is kerstmis

Als mensen dansen, dansen op straat

Samen + koor:

Ja, dit jaar wordt het anders

‘k Ga naar mijn eiland, terug naar de bron

Daar vier je kerstmis buiten

Met z’n allen – in de zon

Ja, dit jaar wordt het anders

‘k Ga naar mijn eiland, terug naar de bron

Daar vier je kerstmis buiten

Met z’n allen – in de zon

Ja, dit jaar wordt het anders

‘k Ga naar mijn eiland, terug naar de bron

Daar vier je kerstmis buiten

Met z’n allen – in de zon

 

ALS DE LICHTJES DOVEN

(W. Wilmink / F. Ehlhart)

Uitvoering: Koor + soliste

Marieke:

Op een slagveld klonk een stem

Was van ver te horen

Zong dat er in Bethlehem

Een kindje was geboren

In die nacht zo stil en groot

Zwegen de kanonnen

Die zijn bij het morgenrood

Toch opnieuw begonnen

Koor:

Kerstmis kijkt ons keer op keer

Vrede te beloven

Maar kanonnen dreunen weer

Als de lichtjes doven

Kerstmis lijkt ons keer op keer

Vrede te beloven

Maar kanonnen dreunen weer

Als de lichtjes doven

Marieke:

Donkere Zuid-Afrikaan

Honger moet je lijden

Mag niet naar je vader gaan

Bent van hem gescheiden

Wie dit hebben uitgedacht

Komen allen samen

Zingen plechtig ‘Stille nacht’

Zonder zich te schamen

Koor:

Kerstmis lijkt ons keer op keer

Vriendschap te beloven

Maar dan gaan ze altijd weer

Alle lichtjes doven

Kerstmis lijkt ons keer op keer

Vriendschap te beloven

Maar dan gaan ze altijd weer

Alle lichtjes doven

Marieke:

Turk en Griek en Marokkaan

Mogen die hier blijven?

Mogen die hier ook bestaan

Of zal men ze verdrijven?

Koor:

Kerstmis doet ons telkens weer

Beterschap beloven

Laat dan deze ene keer

Het lichtje niet meer doven

Kerstmis lijkt ons keer op keer

Alle lichtje doven

 

ALS DE KLOKKEN LUIDEN DANSEN WIJ DE TANGO

(H. Grimme / P. Groot Kormelink)

Uitvoering: Marco Bakker + koor

Marco:

‘k Hoef geen duif of gevulde aubergine

Voor mij betekend kerst geen haute cuisine

‘k Hoef niet perse m’n glas gevuld met dure wijn

’t Is genoeg om alleen met jou te zijn

Ik wil dat je mooi bent en klaar staat voor de tango

Zoek niet lang voor mij naar een kerstcadeau

‘k Wil je stevig in m’n armen en ik wil dat je geniet

Geen grootste wens maar meer hoef ik ook niet

Marco + koor:

Als de klokken luiden dansen wij de tango

Dan kan ik bewijzen dat ik van je hou (doep)

Als de klokken luiden dansen wij de tango (doe)

Want die dans ik het allerliefst met jou (doep)

Marco:

‘k Wil geen plastic boom maar één die ik kan ruiken

En een kaars die net zo vurig brandt als jij

‘k Wil geen schijnvertoning als we door de kamer duiken

Maar de passie die hoort bij jou en mij

Ik zoek m’n geluk niet op dampende borden

En kerstmis hoeft voor mij niet wit te zijn

Van jou word ik warm en koud tegelijk

’t Is genoeg als ik in je ogen kijk

Marco + koor:

Als de klokken luiden dansen wij de tango

Dan kan ik bewijzen dat ik van je hou (doep)

Als de klokken luiden dansen wij de tango (doe)

Want die dans ik het allerliefst met jou (doep)

Koor:

Doep doe doep

Marco:

En als god daarboven ziet hoe ik er van geniet

Dan denkt hij da’s precies hoe ik het hebben wou

En als hij daarboven ziet hoe jij ervan geniet

Dan denkt hij vast ‘k wou dat het vaker kerstmis was

Als de klokken luiden dansen wij de tango

Als de klokken luiden dansen wij de tango

Want die dans ik het liefst met jou

 

STILLE NACHT

(Gruber / Mohr)

Uitvoering: Koor + solisten

Tessa:

Stille nacht, heilige nacht

Davids zoon, lang verwacht

Die millioenen eens zaligen zal

Wordt geboren in Bethlehem’s stal

Hij, der schepselen heer!

Hij, der schepselen heer!

Daan + koor:

Stille nacht, heilige nacht

Davids zoon, lang verwacht

Die millioenen eens zaligen zal

Wordt geboren in Bethlehem’s stal

Hij, der schepselen heer!

Hij, der schepselen heer!

Tessa:

Hij, der schepselen heer!

Daan:

Hij, der schepselen heer!

Het kinderen voor kinderen koor:

Joko, Maarten, Marijn, Justin, Tanya, Marjolein v E., Maartje, Marieke, Bibi, Lizemijn, Hanneke, Martijn, Cindy, Tamara, Paul, Wouter, Ilse, Lenneke, Elise, Elsbeth, Margriet, Brendan, Ferry, Laura, Merel, Priscilla, Tessa, Marjolein S., Emmeline, Daniëlle, Rabiaâ, Kirsten, Dagmar, Anita, Charanda, Mariska T., Paloma, Saskia, Sophietje, Tim, Wendy, Mariska v E., Klaas, Daan

Geef een reactie

