Rinse (11) met concertreeks in Heineken Music Hall

Standaard

Het is flink repeteren, maar dat heeft Rinse (11) uit Vathorst er wel voor over. Op 22 en 23 december geeft hij met Kinderen voor Kinderen vier kerstconcerten in de Heineken Musical Hall.

rinse

Een kleine fotoshoot met de fotograaf van deze krant, gaat Rinse zichtbaar gemakkelijk af. Met zijn guitige blik poseert hij als een prof. Dat heeft hij vaker gedaan. Rinses moeder lacht. ,,Voor Kinderen voor Kinderen moet hij wel vaker op de foto. Hij kijkt nergens meer van op.”

Rinse – ‘ik was al langer gek op zingen en op het podium’ – heeft geluk. In het laatste jaar dat hij vanwege zijn leeftijd nog mee mag zingen in het bekendste kinderkoor van Nederland, is er een primeur. Kinderen voor Kinderen gaat vier kerstvakantieconcerten verzorgen in de Heineken Musical Hall. Twee ervan zijn inmiddels al uitverkocht.

,,De liedjes die we gaan zingen, zitten er al tamelijk goed in. Maar met de danspasjes zijn we nog niet zo ver, hoor.”

Toen Rinse anderhalf jaar geleden een auditiefilmpje opstuurde naar de Vara en van de 600 gegadigden ook nog eens werd aangenomen bij het kinderkoor, had hij er geen flauw benul van in wat voor een wereld hij ging belanden.

Druk
,,Ik dacht wel dat het druk zou worden en soms vermoeiend. Iedere zondag moet ik naar Amsterdam om te repeteren. Natuurlijk de liedjes, maar ook de choreografie van de concerten die we geven. Mijn ouders rijden wat af. Soms denk ik daar wel eens over na. Ze investeren echt veel in mij.”

Rinse lacht. ,,Nee schuldig voel ik me daar niet over. Maar zeggen dat ik een keer geen zin heb, dat kan ik natuurlijk niet maken. Dat ik soms erg moe ben, begrijpen ze gelukkig wel.”

Want behalve dat hij druk is met Kinderen voor Kinderen speelt Rinse ook selectievoetbal bij vvv Hoogland.

Zijn vrienden zijn overigens meer geinteresseerd in zijn voetbalkunsten dan zijn zangcarrière. ,,Ik heb het er niet al te vaak over. Ik wil ook niet te opschepperig over komen.”

Songfestival
Zijn ambities rijken evenwel verder dan het koor van de Vara. Samen met koorgenoot Antonie wil hij komend jaar misschien meedoen aan het junior Songfestival. Ze schreven samen een auditielied over kinderen in de oorlog.

,,Pas vorige week hoorde we dat je bij de audities geen eigen lied meer hoeft in te brengen. Jammer. Maar misschien is het nummer wat voor Kinderen voor Kinderen.”

(Artikel 25 november 2015 / AD.nl / Iris van den Boom)

http://www.ad.nl/ad/nl/31848/Amersfoort/article/detail/4194611/2015/11/25/Rinse-11-met-concertreeks-in-Heineken-Music-Hall.dhtml

Geef een reactie

